Cinéma Arabe
uit: Volkskrant
november 2006

Cinéma Arabe
uit: NRC
november 2006

Droevig verleden op festival
uit: NRC Next
november 2006

De meiden uit de Mahreb zijn in aantocht
uit: Trouw
november 2006

Marokko timmert aan de weg als filmland
uit: Trouw
mei 2005

Festival toont dialoog films uit Marokko
uit: Het Parool
mei 2005

Woestijn in bloei
uit: Filmkrant
mei 2005

Delfts blauw versus oosters mozaiek
uit: De Volkskrant
25 maart 2005

Kijkje in Arabische wereld
uit: Trouw
30 september 2004

Door Arabische ogen
uit: Het Parool
1 oktober 2004

Vensters op de Arabische wereld
uit: NRC Handelsblad
29 september 2004

Solidariteit tussen Arabische dictators
uit: NRC Handelsblad
1 oktober 2004

Bruggenbouwer tussen culturen
uit dagblad Trouw
6 november 2003

Omar Sharif
uit NRC Handelsblad
5 november 2003

Mahfoez' verhalen uit de volksbuurten van Cairo
uit Het Parool
7 November 2001

Confrontatie met een bijna vervlogen Egypte
uit Trouw
7 November 2001

Meer dan 20 films uit Egypte in zes steden te zien
uit NRC Handelsblad
11 februari 1998


Bruggenbouwer tussen culturen

OMAR SHARIF, 'Le Grand Charmeur', selectie uit Sharifs films met o.a. 'The Appointment', 'Lawrence of Arabia', 'Funny Girl', 'Doctor Zhivago', 'Le Casse', The Last Valley' en 'Mayerling'. Van 6 november tot en met 7 december in Amsterdam, Den Haag, Haarlem.
Toen de 71-jarige Omar Sharif tijdens het laatste filmfestival van Venetië werd geëerd met een oeuvreprijs, reageerde hij trots en laconiek tegelijk: "Dit is mijn vijftigste jaar als professioneel acteur. Dat alleen is al een onderscheiding waard, maar'', relativeerde hij, "de afgelopen vijfentwintig jaar heb ik niets fatsoenlijks gemaakt.''

Veel mensen denken bij de Egyptische Sharif, die in 1932 als Michel Chalhoub werd geboren, inderdaad aan jaren zestig-klassiekers als David Leans 'Lawrence of Arabia' en 'Doctor Zhivago'. En ook het filmprogramma 'Omar Sharif: Le Grand Charmeur', een selectie uit Sharifs omvangrijke oeuvre van ruim zestig filmtitels, legt de nadruk op de eerste helft van zijn carrière. Wie Sharif louter kent als de sensuele exoot in westerse films, kan mooie ontdekkingen doen in de vijf vertoonde Egyptische producties die Sharif als jonge acteur maakte.

In 'We Are Students' (1959) speelt Sharif een rebel without a cause wiens jongemannentrots wordt gekrenkt door een neerbuigende vader en een gefrustreerde liefde. 'River of Love' (1960) is een melodrama over een ongelukkig getrouwde vrouw die een wat mysterieuze officier (Sharif) ontmoet. In 'A Man in the House' (1961) is Sharif te zien als een gezochte politieke opstandeling die onderdak vindt bij een goeiige familie.

De films bieden en passant een fascinerend kijkje in een land dat eind jaren vijftig hoogst modern oogt. Het is dat de mensen Hassanein of Nawal heten, anders zou je ze met hun vetkuiven en puntige bh's aanzien voor westerse filmpersonages uit die tijd. Steevast zet Sharif gracieuze, rechtschapen mannen neer die zich vastbijten in politieke of romantische idealen. Tegenover zich vindt hij steeds taaie, veerkrachtige vrouwen die echter geen weerstand kunnen bieden aan zijn dromerige grote ogen en stille mystiek. Of dat eigenwijs geplaatste moedervlekje tegen de rechterkant van zijn neus, dat later zou verdwijnen.

Sharifs latere internationale sterrenstatus lijkt een logisch vervolg. In de jaren zestig was hij onder meer te zien tegenover Barbra Streisand in 'Funny Girl' en Catherine Deneuve in 'Mayerling'. Maar het feit dat Arabische acteurs tegenwoordig de meeste kans maken op een rol als terrorist toont aan hoe uniek Sharifs positie was. En hoe welkom culturele bruggenbouwers als hij juist nu zijn. "Sharif verenigt de westerse en Arabische wereld in zich'', zegt Adel Salem van De Sphinx Theater- en Filmproducties, die het programma samenstelde.

Passend is dan ook de film waarmee Sharif, inmiddels beter bekend als professioneel bridgespeler, in Venetië zijn comeback aankondigde. In 'Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran' (nog niet in Nederland te zien) speelt hij een islamitische Parijzenaar die zich ontfermt over een Joods jongetje. Festivaldirecteur Moritz de Hadeln noemde hem in Venetië 'het symbool van iemand die altijd de religieuze dialoog heeft aangemoedigd'. Hopelijk keert Omar Sharif vaker terug naar het witte doek.

Copyright: Remke de Lange, Trouw