Cinéma Arabe
uit: Volkskrant
november 2006

Cinéma Arabe
uit: NRC
november 2006

Droevig verleden op festival
uit: NRC Next
november 2006

De meiden uit de Mahreb zijn in aantocht
uit: Trouw
november 2006

Marokko timmert aan de weg als filmland
uit: Trouw
mei 2005

Festival toont dialoog films uit Marokko
uit: Het Parool
mei 2005

Woestijn in bloei
uit: Filmkrant
mei 2005

Delfts blauw versus oosters mozaiek
uit: De Volkskrant
25 maart 2005

Kijkje in Arabische wereld
uit: Trouw
30 september 2004

Door Arabische ogen
uit: Het Parool
1 oktober 2004

Vensters op de Arabische wereld
uit: NRC Handelsblad
29 september 2004

Solidariteit tussen Arabische dictators
uit: NRC Handelsblad
1 oktober 2004

Bruggenbouwer tussen culturen
uit dagblad Trouw
6 november 2003

Omar Sharif
uit NRC Handelsblad
5 november 2003

Mahfoez' verhalen uit de volksbuurten van Cairo
uit Het Parool
7 November 2001

Confrontatie met een bijna vervlogen Egypte
uit Trouw
7 November 2001

Meer dan 20 films uit Egypte in zes steden te zien
uit NRC Handelsblad
11 februari 1998


De meiden uit de Mahreb zijn in aantocht

AMSTERDAM - In 2004 is het familierecht in Marokko hervormd, waardoor vrouwen meer rechten hebben gekregen. Aanleiding voor de Marokkaanse filmmaakster Dalila Ennadre om met haar camera de straat op te gaan en eens te informeren hoe grootmoeders, moeders en dochters die recente hervorming hebben ervaren.

’Wat? Waar heb je het over? Meer rechten? Wij? Vrouwen?’ Dat is zo’n beetje de teneur van de reacties. De vrouwen die Ennadre in de straat, op de markt treft, weten van niets. Velen zijn analfabeet. Niemand is hen iets komen vertellen.

Als Ennadre verderop in haar documentaire ’I Have Something To Tell You’ (2005) een informatiebijeenkomst voor deze vrouwen toont, lijken complete dorpen uitgelopen. Dolgraag willen deze vrouwen van hun gearrangeerde huwelijken af, en van hun mannen door wie ze worden geslagen en bedrogen.

Ennadre – geboren in Marokko, opgegroeid in Frankrijk – behoort tot een nieuwe generatie vrouwelijke filmmakers uit de Arabische wereld die met de camera in de aanslag op onderzoek uit gaat.

Cinéma Arabe, het Arabische Filmfestival onder leiding van de Egyptische Nederlander Adel Salem, staat er in een apart programma over vrouwelijke cineasten bij stil. Goed getimed, want met talenten als Narjiss Nejjar uit Marokko en Raja Amari uit Tunesië lijken de meiden uit de Maghreb inderdaad in aantocht.

De twee specials over ’Cinema & Religie’ en ’Al-Jazeera: Ongecensureerd’ zullen aanleiding zijn voor debat. Het festival neemt de dialoog serieus, getuige ook de hoofdlocatie van het festival in De Balie, het Amsterdamse centrum voor cultuur en politiek.

Van Adel Salem mag je de geprogrammeerde tragikomedie ’Kilomètre Zéro’ – over een jonge Koerd die gedwongen wordt in het leger van Saddam Hoessein te vechten – ook niet lollig vinden. Met hem kun je op een prettige manier van mening verschillen over wat humor is.

Copyright: Belinda van de Graaf, Trouw