Cinéma Arabe
uit: Volkskrant
november 2006

Cinéma Arabe
uit: NRC
november 2006

Droevig verleden op festival
uit: NRC Next
november 2006

De meiden uit de Mahreb zijn in aantocht
uit: Trouw
november 2006

Marokko timmert aan de weg als filmland
uit: Trouw
mei 2005

Festival toont dialoog films uit Marokko
uit: Het Parool
mei 2005

Woestijn in bloei
uit: Filmkrant
mei 2005

Delfts blauw versus oosters mozaiek
uit: De Volkskrant
25 maart 2005

Kijkje in Arabische wereld
uit: Trouw
30 september 2004

Door Arabische ogen
uit: Het Parool
1 oktober 2004

Vensters op de Arabische wereld
uit: NRC Handelsblad
29 september 2004

Solidariteit tussen Arabische dictators
uit: NRC Handelsblad
1 oktober 2004

Bruggenbouwer tussen culturen
uit dagblad Trouw
6 november 2003

Omar Sharif
uit NRC Handelsblad
5 november 2003

Mahfoez' verhalen uit de volksbuurten van Cairo
uit Het Parool
7 November 2001

Confrontatie met een bijna vervlogen Egypte
uit Trouw
7 November 2001

Meer dan 20 films uit Egypte in zes steden te zien
uit NRC Handelsblad
11 februari 1998


Marokko timmert aan de weg als filmland

In de jaren zestig en zeventig vormde Marokko het toevluchtsoord voor Europese bloemenkinderen. Onder het genot van een flinke pot hasj en een Jefferson Airplane-deuntje leefden ze het vrije leven onder de Noord-Afrikaanse zon. Is dit de reden dat Casablanca nog steeds zo tot de verbeelding spreekt? Of heeft het toch vooral te maken met die Amerikaanse filmklassieker die naar de Marokkaanse stad werd vernoemd, en waarin Bogart en Bergman hun ingewikkelde WO II-romance beleefden, tussen spionnen en verraders? Op het filmfestival Cinema Maroc is 'Casablanca' (1942) opnieuw te zien, samen met 18 andere films, oud en nieuw.

Aanleiding is de viering van 400 jaar Nederlands-Marokkaanse betrekkingen, maar de Marokkaanse film maakt toevallig ook een lichte bloeiperiode door. De Marokkaanse overheid schiep voorzieningen om de (inter)nationale filmproductie te bevorderen. Naast de mooie natuurlijke locaties (woestijn, bergen, zee en het ommuurde Marrakesj) verrezen er filmstudio's. Voor Ridley Scott aantrekkelijk genoeg om er een aanzienlijk deel van zijn kruisvaart-epos 'Kingdom of Heaven' op te nemen.

Een roadmovie als 'Le Grand Voyage' staat voor een nieuw elan onder jonge Marokkaanse filmers, om de psychologie van de karakters niet alleen in woorden, maar vooral in beelden uit te drukken. Ze reizen ermee langs filmfestivals. Het indrukwekkende drama 'l'Enfant Dormi' zal volgende week te zien zijn in Cannes dat een speciale dag wijdt aan de Marokkaanse film.

Belinda van de Graaf
Copyright: Trouw