Cinéma Arabe
uit: Volkskrant
november 2006

Cinéma Arabe
uit: NRC
november 2006

Droevig verleden op festival
uit: NRC Next
november 2006

De meiden uit de Mahreb zijn in aantocht
uit: Trouw
november 2006

Marokko timmert aan de weg als filmland
uit: Trouw
mei 2005

Festival toont dialoog films uit Marokko
uit: Het Parool
mei 2005

Woestijn in bloei
uit: Filmkrant
mei 2005

Delfts blauw versus oosters mozaiek
uit: De Volkskrant
25 maart 2005

Kijkje in Arabische wereld
uit: Trouw
30 september 2004

Door Arabische ogen
uit: Het Parool
1 oktober 2004

Vensters op de Arabische wereld
uit: NRC Handelsblad
29 september 2004

Solidariteit tussen Arabische dictators
uit: NRC Handelsblad
1 oktober 2004

Bruggenbouwer tussen culturen
uit dagblad Trouw
6 november 2003

Omar Sharif
uit NRC Handelsblad
5 november 2003

Mahfoez' verhalen uit de volksbuurten van Cairo
uit Het Parool
7 November 2001

Confrontatie met een bijna vervlogen Egypte
uit Trouw
7 November 2001

Meer dan 20 films uit Egypte in zes steden te zien
uit NRC Handelsblad
11 februari 1998


Door Arabische ogen

Cinema Arabe wil de diversiteit van de Arabische cinema laten zien

AMSTERDAM - Wat weten we van de cinema uit Arabische landen? Weinig. Het blijft bij af en toe een speelfilm uit Egypte, Marokko en Tunesië. Het dertig films tellende Cinéma Arabe wil de diversiteit van de Arabische cinema onder de aandacht brengen.

De brede waaier aan speelfilms, korte films en documentaires nuanceert westerse clichés over Arabische samenlevingen. De nadruk ligt op een jonge generatie filmmakers, die in hun films sociale, politieke en religieuze problemen zichtbaar maken. Het klinkt zwaar, maar het programma bevat ook speels en humoristisch werk. Zoals Balcon Allantico van Hicham Falah en Mohamed Chrif Tribak.

De korte Marokkaanse film toont een boulevard, waar de liefde het voor het zeggen heeft. Onder het motto dat men de liefde niet kan controleren, bloeien verliefdheden op en worden liefdes beëindigd. De 'flirtfilm' schetst een amusant beeld van amoureus gestuntel van mannen en vrouwen. Amusant is niet het woord dat opkomt bij de Algerijnse korte film Cousins. Filmmaker Lyas Salem voert een in Frankrijk werkende Algerijn op, die bij terugkeer in Algerije het niet kan aanzien dat zijn jonge nicht wordt onderdrukt door haar aanstaande echtgenoot, die in de greep is van het islamitische fundamentalisme. Er ontstaat een conflict, dat wordt uitgevochten tegen de achtergrond van religieuze terreur. Een veertienjarig meisje wordt op straat doodgeschoten omdat ze geen hoofddoek draagt. De film eindigt hoopvol met een demonstratie voor vrouwenrechten.

Tot de uitstekende speelfilms in het programma behoort In Casablanca angels don't fly van Mohamed Asli. De film voert drie Marokkaanse mannen op, die hun vrouwen achterlaten op het platteland om in Casablanca de kost te verdienen. Een van hen heeft een zwangere vrouw, wie de eenzaamheid teveel wordt. Zonder haar man voelt ze zich een weduwe. Wat moet hij doen? Hij wil zijn kinderen een betere toekomst geven, maar zijn vrouw heeft hem nodig. In Casablanca angels don't fly is een krachtige sociaal-realistische film met virtuoos camerawerk.

Cinéma Arabe bewijst overtuigend dat de Arabische cinema meer te bieden heeft dan zoete melodrama's.

Copyright: Jos van der Burg, Het Parool