Cinéma Arabe
uit: Volkskrant
november 2006

Cinéma Arabe
uit: NRC
november 2006

Droevig verleden op festival
uit: NRC Next
november 2006

De meiden uit de Mahreb zijn in aantocht
uit: Trouw
november 2006

Marokko timmert aan de weg als filmland
uit: Trouw
mei 2005

Festival toont dialoog films uit Marokko
uit: Het Parool
mei 2005

Woestijn in bloei
uit: Filmkrant
mei 2005

Delfts blauw versus oosters mozaiek
uit: De Volkskrant
25 maart 2005

Kijkje in Arabische wereld
uit: Trouw
30 september 2004

Door Arabische ogen
uit: Het Parool
1 oktober 2004

Vensters op de Arabische wereld
uit: NRC Handelsblad
29 september 2004

Solidariteit tussen Arabische dictators
uit: NRC Handelsblad
1 oktober 2004

Bruggenbouwer tussen culturen
uit dagblad Trouw
6 november 2003

Omar Sharif
uit NRC Handelsblad
5 november 2003

Mahfoez' verhalen uit de volksbuurten van Cairo
uit Het Parool
7 November 2001

Confrontatie met een bijna vervlogen Egypte
uit Trouw
7 November 2001

Meer dan 20 films uit Egypte in zes steden te zien
uit NRC Handelsblad
11 februari 1998


Kijkje in Arabische wereld

Een boekhandel in het centrum van Tunis vormt het kloppende hart van 'El Kotbia' oftewel 'The Bookstore'. Punt is, dat de eigenaar zojuist is overleden en dat weduwe, dochter en schoonzoon zich gedwongen zien de winkel draaiende te houden, daarbij geholpen door een jongeman die zojuist is teruggekeerd van een niet al te gelukkig verblijf in Parijs. De film vangt losjes de dromen en verlangens van deze vier personages, vooral van de dochter die een carrière als zangeres ambieert en niets liever wil dan ontsnappen aan dit stoffige boekhandel-bestaan.

'El Kotbia' geeft een inkijkje in een wereld waarin generaties elkaar nog vanzelfsprekend opvolgen, maar waarin de vrijheidsdrang voelbaar is, en waarin geleidelijk aan scheurtjes en barstjes zichtbaar worden. De Tunesische regisseur Nawfel Saheb-Ettaba brengt het als een klein melancholisch gestemd drama, om ondertussen een en ander wat mooier voor te stellen dan het in werkelijkheid is. De boekhandel ziet eruit alsof de wereldliteratuur er voor het oprapen ligt. Een gemiddelde Tunesische boekhandel bestaat echter voor de ene helft uit kinderboeken, en voor de andere helft uit kleine, geselecteerde verzamelingen buitenlandse literatuur. De sprookjes van Grimm zijn er nog net te vinden.

Tunesië geldt als een van de modernste landen in de Arabische wereld, maar persvrijheid is er niet, en als je per ongeluk andere politieke ideeën hebt, kun je die in het gevang nog eens overdenken. De Iraniërs bedachten ooit oplossingen om in een dergelijke onderdrukkende leefwereld toch mooie films te maken. Dat deden ze door overwegend vanuit het kinderperspectief te filmen.

In de eerste editie van het 10-daagse filmfestival 'Cinéma Arabe', georganiseerd door de Egyptische Nederlander Adel Salem van Stichting Sphinx, is het uitgerekend het vanuit kinderperspectief gedraaide 'Maarek Hob' oftewel 'In The Battlefields' dat over de sterkste artistieke kwaliteiten beschikt. De 33-jarige, Libanese debutante Danielle Arbid, die haar verhaal situeerde tijdens de burgeroorlog in Beiroet in 1983, toont eenzelfde soort vrijheidsdrang als haar Tunesische collega, maar weet het heel wat scherper in beeld te brengen. Ook uit Libanon komt de korte documentaire 'BerlinBeirut' waarin de 30-jarige Libanese regisseuse Myrna Maarkaron zelf per fiets in beeld verschijnt, beurtelings in Berlijn en Beiroet, twee steden die ze in een overtuigend filmgedicht samenbrengt. De Arabische wereld aan de hand van hedendaagse films (en twee Egyptische klassiekers: 'Aïda' en 'Call of the Curlew') wat dichterbij halen, is de voornaamste opzet van 'Cinéma Arabe'. Alleen al door 'Zaman the Man from the Reeds', de eerste Iraakse film na het Saddam-bewind, naar Nederland te halen, is deze eerste editie geslaagd.

Cinéma Arabe, Te zien tot en met 10 oktober in Amsterdam (Filmmuseum en De Balie), Haarlem (Filmschuur) en Den Haag (Haags Filmhuis).

Belinda van de Graaf
Copyright: Trouw